Rozhovor do časopisu UpgradeIT 3/2007
Na praktické zkušenosti s obnovou dat jsme se zeptali Jiřího Sluky ze společnosti ELSIN spol. s r.o.
Můžete nám stručně představit vaši společnost a prozradit, na jaké typy obnovy dat se specializujete?
Česko-korejská firma ELSIN spol. s r.o. se jako jedna z mála na evropském trhu zabývá technologicky náročnými opravami LCD obrazovek, výrobků s LCD a záchranou dat. Při záchraně dat využíváme bohaté a dlouholeté zkušenosti našeho zahraničního partnera. Máme tak k dispozici stejné znalosti a vybavení jako náš partner, který je v oboru záchrany dat jedničkou na korejském trhu a umožňuje mu to zachránit data z více než 1000 harddisků měsíčně. Pro záchranu dat používáme čistý prostor (clean room), který nám umožňuje provádět na vysoce citlivých zařízeních složité a časově náročné operace.
Jsme schopni zachránit data jak ze softwarově poškozených nosičů, tak zejména z disků poškozených hardwarově. Díky speciálnímu vybavení a unikátním postupům jsme schopni zachránit data nejen z disků, které mají poškozenu vnější nebo vnitřní elektroniku či poškozené hlavy, ale i z disků s poškozenou servisní oblastí. Jsme schopni přistupovat k disku v režimu výrobce a manipulovat tak se servisními údaji disku. Mimo jiné nám to umožňuje odblokovat zaheslované disky, měnit sériové číslo disku či mazat hodnoty SMART. 70% našich zakázek tvoří 2.5’’ disky do notebooků a i nadále chceme být považováni za specialisty na záchranu dat z těchto typů médií. Samozřejmě zachraňujeme data i z běžných 3.5’’ disků, USB flash disků a jiných paměťových karet. Mezi naše velké výhody patří rozsáhlý sklad více než deseti tisíc harddisků různých typů, jejichž části se v procesu záchrany využívají.
V případě firemních dat jde často o velmi citlivé informace a řada firem proto bude váhat, svěřit je komukoliv mimo vlastní společnost. Poskytujete v těchto případech dodatečné záruky nebo „zvláštní režim pro citlivá data“?
S daty našich zákazníků zacházíme vždy tak, aby se zamezilo jakémukoliv úniku informací. V žádném případě nesdělujeme informace o předaném médiu dalším osobám (náš závazek je součástí předávacího protokolu) a pokud to není z technického hlediska nutné (většina případů), neznáme obsah souborů ani my. Pokud to zákazník požaduje, je podepsána dohoda o mlčenlivosti. Naše záloha zachráněných dat je po potvrzeném převzetí zákazníkem ihned smazána.
Mnoho dat bývá dnes v zašifrované podobě – ať už jednotlivě nebo na úrovni celých oddílů – neznemožňuje takové šifrování v některých případech obnovu dat?
Jednoznačně ano. Úspěšnost záchrany je v těchto případech vázána na to, jakým způsobem je schopen se daný kryptovací SW vypořádat s nečitelnou částí disku. Pokud je disk kryptován a část sektorů bude nečitelných, je možné, že kryptovací SW nebude schopen rozpoznat datovou strukturu a nepůjde tak zachránit žádný soubor. V případě nekryptovaného disku by v tomto případě bylo možné zachránit téměř všechna data.
S jakým typem závad se setkáváte nejčastěji? A jaká je u něj „prognóza“, tedy pravděpodobnost záchrany?
Jedním z nejčastějších typů závady se kterým se setkáváme je zničení disku přepětím. Většinou dojde průchodem napěťové špičky ke zničení elektronických částí disku (vnější, vnitřní elektronika). Pokud bylo v momentě havárie zapisováno také do servisní oblasti disku (např SMART hodnoty), dojde také k jejímu poškození .Díky speciálnímu vybavení a unikátním postupům je šance na záchranu dat z těchto disků velmi vysoká.
Pokud jde o softwarovou závadu či náhodné vymazání dat, jsou základní doporučení asi všeobecně známá – nezapisovat další data, odpojit médium atd. – jaké by ale měly být kroky v případě fyzického poškození? Hraje zde roli i čas, během něhož se k vám médium dostane apod?
V případě hardwarového poškození platí toto pravidlo dvojnásob. V některých případech stačí další zapnutí k naprosté destrukci disku. Ve zvláštních případech (např. kontaminace kapalinou) je rychlost doručení do firmy na záchranu dat kritická.
Jak vypadá standardní postup (diagnostika a následná obnova) u vaší společnosti například u pevného disku (předpokládejme nejčastější typ závady)?
Po převzetí disku od zákazníka (osobně v naší firmě, nebo pomocí svozu kurýrem zdarma) je disk podroben úvodní analýze, při které je stanoven typ poškození, předpokládaná šance na záchranu a cena. Analýza proběhne ve většině případů ve stejný den, kdy byla zakázka přijata. Zákazník je seznámen s výsledky analýzy a potvrdí požadovanou cenu. Poté proběhne vlastní záchrana a předání dat. V případě, že si zákazník po analýze nepřeje pokračovat v záchraně, nebo když není možno data zachránit, vracíme předané médium bez poplatku zpět.
Která média jsou z vašeho pohledu nejnáchylnější k poškození a nedoporučili byste na ně tedy zálohovat?
Nelze stanovit, který typ média nebo značka je nejnáchylnější k poškození. Závisí to na mnoha faktorech. Některý typ lépe odolá nárazu, jiný teplotě, okolní vlhkosti, prašnosti. Důležité je zálohu provádět pravidelně. S pohledu záchrany dat bych si jako uživatel vybíral pro svá data běžně dostupné disky, u kterých poté není problém s dostupností náhradních dílů. Vždy po několika letech bych i funkční disk nahradil novějším modelem.
A co tradičně využívaná média pro archivaci – DVD (či CD) a datové pásky – jak je to s jejich životností a případnou záchranou?
Zatím chybí na trhu dlouhodobější statistika životnosti CD/DVD. V některých pramenech se uvádí bezpečná doba dokonce jen do 5 let. Překopírování dat po několika letech na nové médium přináší i výhodu stálé aktualizace formátů zápisu, které se mění a po čase nemusí být jednoduché získat přístup k původnímu formátu.
A na závěr tradiční otázka typu „veselé příhody z natáčení“: jakým nejkurióznějším způsobem poškozená média jste během své praxe zachraňovali?
Většina těchto kuriózních případů poškození se týká USB flash disků. Ty často nosíme vždy při sobě a tak je šance na jejich přejetí autem či rozkousání sousedovým psem větší. V obou případech proběhla záchrana dat úspěšně.